Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

onsdag 19 april 2017

Att plantera en Idegranshäck

Detta inlägg är ett samarbete med Plantinavia.

Cattis Linde:

En häck behöver inte bara vara en markering av tomtgränsen, utan man kan även använda häckar för att dela in sin trädgård i rum. 
Hos mig sveper ett två meter brett trädäck längs husets långsida. 
För att skapa mer rumskänsla och även lite lä och insynsskydd, ville jag ha en häck mellan däcket och gräsmattan.


Sluresultatet
Efter mycket funderande kom jag fram till att jag ville ha en vintergrön häck och valet föll på Idegran. Sorten som jag valde heter Hybrididegran, Taxus media ‘Hillii’. 
Det är en tålig städsegrön växt, som tål hård beskärning och som växer långsamt. ‘Hillii’ är dessutom en hanklon och får därför inga bär. Detta är bra eftersom idegran och (dess bär) är giftiga.Hybrididegranen har det som jag var ute efter och ju mer jag bekantat mig med den, desto mer gillar jag den. Som det är nu finns den representerad på flera ställen i min trädgård. 

Hybrididegranen växer sakta, men med åren kan den bli upp mot 2 meter hög. Och så hög vill jag ju inte att den ska vara precis framför huset, så jag kommer att beskära den varje år, för att hålla den på rätt höjd och bredd. Hybrididegranen behöver bara klippas en gång/år (runt Midsommar).

Plantinavia levererade direkt från Holland
Eira och jag hittade en leverantör i Holland, Plantinavia 
www.plantinavia.se

De levererar plantor direkt från sina odlingar, utan några mellanhänder.
Plantorna grävs upp först i samband med frakten, så de har inte stått torra någonstans i flera veckor, utan är endast uppe ur jorden under några dagar.
Detta är av stor vikt och gör att plantorna har större chans att överleva.

Eira tar emot växterna
Leveransen kom med en stor lastbil, men redan innan lastbilen kom fick vi ett långt mail som berättade att plantorna var uppgrävda och hur man skulle ta hand om dem när de kom fram. Allt för att säkra att de överlever. 

All kommunikation har varit på svenska.

Eira och jag kollar in växterna lite närmare
Förbered jorden innan leveransen
Platsen där häcken skulle planteras, är mycket solig och jorden innehåller mest lera och makadam (vilket är trädäckets underlag). Vid all plantering av häck är det viktigt att man ger häcken de bästa förutsättningarna genom att gräva ur ordentligt och jordförbättra.


Att få upp leran krävde sina muskler. Tack och lov hade jag även en plats att göra mig av med den uppgrävda leran, annars hade det få bli en tur till tippen.


Idegran med klump
Kruka, klump eller barrotat?
Plantor kan levereras på många olika sätt. De kan komma i kruka, barrotade (dvs bara rötter utan jord) eller i klump. De jag beställt kom i klump med jord och juteväv. När de kommer med juteväv runt roten, så kan man plantera dem direkt utan att ta bort juteväven.


Att välja storlek på plantor
Plantorna som jag beställt var stora (100-120 cm höga) och i princip en färdig häck.
De finns att beställa i olika storlekar, men vill man ha en tät och färdig häck direkt, sparar man många år på att välja höga plantor eftersom Hybrididegranen växer sakta.




Häckplantorna måste i jorden så snabbt som möjligt efter leverans
Plantorna har varit uppe ur jorden under ett par dagar, och behöver komma i jorden så fort som möjligt. Så det är av stor vikt att man har gjort allt förberedande arbete av marken och jorden, innan leveransen.
Om man inte har möjlighet att plantera direkt vid leveransen, placera alla häckväxterna stående, tätt ihop i skugga. Vattna mycket, så att jordklumpen inte torkar ut.



Var noga med avstånden när du planterar
När man ska plantera en häck är det viktigt att man är noga med avståndet mellan plantorna och vilken linje som man vill plantera dem i.
Jag hade ett trädäck att förhålla mig till. Men har man ingen rak linje att utgå från, kan man spänna upp ett snöre. Det kan kännas omständligt att göra detta, men helheten blir bättre om man är noggrann från början.




Glöm inte att vattna
Vid all nyplantering är det mycket viktigt att man vattnar ordentligt. En regnskur räcker inte utan rötterna måste få rejält med vatten. Det är även viktigt att fortsätta vattna regelbundet och inte bara när man planterar häcken.



Beskär vid planteringen
I instruktionerna, vilka kom på mail, stod också att plantorna skulle klippas tillbaka lite efter planteringen. Min man tyckte att det var synd, men detta bör man göra eftersom när plantorna grävdes upp togs en stor del av rotsystemet bort och det blir svårt för de kvarvarande rötterna att försörja allt det gröna med vatten.



Rotfrämjande näring
Från Plantinavia följde det även med näringsgranulat och ett svart pulver som ska hjälpa plantorna att utveckla nya rötter. Även här var instruktionen på svenska.


Före












Efter 
Slutresultat
Plantorna var fantastiskt fina och de som paketerat dem hade varit noggranna och försiktiga. När jag klippte upp banden som höll ihop plantorna var det som ett trolleritrick:

"Hepp, här har du din häck!"

Snabbfakta Hybrididegran Taxus media 'Hillii'
• Städsegrön barrväxt. Dvs grön året om
• Upprätt växtsätt
• Växer sakta
• Tål hård beskärning
• Näringsrik, mullrik och väldränerad jord
• Beskärs 1 gång/år, runt Midsommar
• Får inga bär, hanklon
• Växten är giftig
• Zon 1-5
• Läge sol-skugga

Vill du också plantera Hybrididegranshäck? 
Här hittar du direktlänk: www.plantinavia.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar