Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

tisdag 7 april 2015

Så här får du bort gröna alger från trädäck, staket, plattor etc.

Våra två inlägg om hur man får bort det svarta samt det gröna på trädäcket, har nu lästs snart 200.000 gånger!


Nedan visar vi hur du får bort de gröna algerna från trädäcket.Vill du få bort det svarta smutsiga från trädäcket?
Läs då här:
https://cattisocheira.blogspot.com/2020/03/sa-far-du-bort-det-svarta-och-grona-pa.html

Rengör ditt däck från den fula svarta ytan först och lägg sen på ogräsättikan enligt nedan, för att hålla borta ny algtillväxt. Billigt, enkelt och miljövänligt!


Gröna alger på trädäcket eller stengångarna är varken vackert eller säkert. När det blir blött blir det snorhalt och jag har själv halkat fler än en gång på ett halt trädäck.
Många förstör sina trädäck genom att högtryckstvätta dem. Det enda det gör är att riva upp träfibrerna, så att den släta fina ytan som fanns från början, blir helt förstörd, och så trycker man in vatten i träet.

Resultatet blir att man får spinkar om man går barfota på däcket och den uppluckrade ytan blir ännu mer mottaglig för alger och smuts. Och dessutom håller trädäcket sämre, dvs. man förkortar livslängden på det.

Nu kommer jag att ge mitt tips på hur du gör i stället. Bilden ovan visar mitt trädäck hur det såg ut i fredags och den andra är 4 dagar senare.
Så här gör du istället för att högtryckstvätta:
Jag köper ogräsättika, 12%. Den är biologiskt nedbrytbar och alltså ett medel som är bättre för miljön än många andra. En 5 l dunk kostar mellan 79-109:-

Jag häller all ättikan i en pyts, sen sätter jag en målarroller på ett långt skaft och rollar hela däcket. Se till att alla ytor är täckta av ättikan.
Voilá. Klart!

OBS! Se till att inte skvätta ättika på växter (då vissnar de ner), eller att få ner det i vattendrag. Av den anledningen rollar jag ut det och kör inte med spruta! Läs även säkerhetsföreskrifterna på flaskan, innan du börjar. Använd handskar och skyddsglasögon!

Det ska helst inte regna på i alla fall 1 dygn efter behandling och redan dagen efter ser du hur det gröna börjar försvinna. Efter ett par dagar är det mesta borta och efter 1-2 veckor ser du inget mer grönt. De svåraste fläckarna tar ca 2 veckor. I sällsynta fall får jag rolla just där en gång till. Hos mig håller detta det gröna borta i ca 6 månader på trädäck och längre på staket.



En vecka mellan bilderna.

Så här fint blir det. Samma plats som jag fotograferade ättiksdunken på för 4 dagar sedan.
Jag rollar även våra trämöbler, stengångar, staket etc. men har inte vågat att använda det på husets fasad.

Trädäcket har kvar sin släta fina planhyvlade yta som det hade när det var nylagt, eftersom vi aldrig högtryckstvättat det. Och det är säkert för barnen att springa barfota, eftersom träet inte har ruggats upp med spinkar som följd!


Den enda "nackdelen" är att det luktar ättika i ett par dagar. Men det står man ju ut med!
______________________________________________________________________

Har du något tips på något annat medel som funkat för dig, så tipsa gärna mig. Jag har provat massor av de medel som finns på marknaden, men de flesta lovar runt och håller tunt. I alla fall för oss i Skåne, som har perfekta vintrar för algtillväxt. ALLT blir grönt!
       Ättikan är kanske inte det absolut optimala för träet, vad vet jag, men det har rengjort mina trädäck nu under ett par år och det håller långsiktigt och skadat träet mindre än vad högtryckstvätten gör.
Och det är biologiskt nedbrytbart på ett par dagar, vilket är en viktig faktor för mig!

54 kommentarer:

  1. Wow , vilket super duper tips! Det ska jag ta till mig. Tack!

    SvaraRadera
  2. Wow , vilket super duper tips! Det ska jag ta till mig. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det luktar ju lite i ett par dagar, men det är det värt. Det blir så fint!
      Kram, Eira

      Radera
    2. Det var fantastiskt bra!
      Har redan köpt på mig flera dunkar ogräsättika!.
      Tack för ett supertips!😊

      Radera
  3. Vilket bra tips, en fråga! Måste altanen vara torr när man rollar på? Vår altan hinner inte torka helt från nattkylan.. Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      jag tror det funkar på fuktigt underlag med. Bara att testa :-D
      Lycka till,
      Eira

      Radera
    2. Ska ut och testa nu! Spännande! Kanonbra tips och blogg!! :-)

      Radera
  4. Vågar jag använda detta tipset på min altan av träkomposit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      jag har aldrig testat på träkomposit, så jag kan inte svara på det.
      Kanske kan du testa på en pytteliten bit och avvakta och se hur det påverkar materialet?
      Men, jag kan som sagt varken säga bu eller bä, har ingen erfarenhet av träkomposit.
      mvh Eira

      Radera
  5. Bra tips. Vill man döda alla alger, kan man tillsätta 50% bensaltensid. Ca 150 ml per 5 l ättika.

    SvaraRadera
  6. Jag har tidigare rengjort trädäck med såpa och lite klorin, men misstänker att klorinet gjort så att skruvarna rostat lite. Är nu sugen på att rengöra ett annat trädäck med ogräsättika men är orolig över att samma sak ska hända med skruvarna. Har ni sett någon rost på era skruvar eller verkar ogräsättikan snällare mot dem än klorin?

    SvaraRadera
  7. Vet du om man kan göra detta på ett målat staket och ett terrasslaserat altangolv?
    Hur mycket går det åt? Per kvadratmeter.
    Använder du grönsåpa innan på de värsta fläckarna?
    Tack för hjälpen! Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      jag tror att det funkar på båda. Men, vill du vara på säkra sidan ska du testa på en liten yta först och låta det gå några dagar och se.
      På en dunk med 5 liter rollar jag alla mina trädäck och det är totalt 130 kvm.
      Ja, jag skurar med grönsåpa först, på de smutsiga ställena.

      Lycka till

      Radera
  8. 5 liter Ogräsättika räcker i mitt fall till 15 kvm! Fattar inte hur man kan få det att räcka till 120 kvm? Eller så späder ni ut det med vatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj det var mycket ättika på så liten yta.
      Du ska inte dränka in träet (eller skrubba in ättikan), det räcker att dra rollern lätt och en gång över ytan. Ett dopp i spannen räcker oftast till 1 kvm. Tror inte riktigt att det är bra för virket om du dränker in det så. Algerna dör direkt vid första kontakten med ättikan, och sen tar det några dagar innan de försvinner.

      /Eira

      Radera
  9. Hej... tänkte jag skulle ta och testa detta , låter ju toppen , men har en fråga. Hur är det om djuren springer på detta, då våran altan ligger utanför husdörren?? Vi har katter och hund.

    //marzena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      det vet jag inte. Ättikan går ju ner i däcket direkt och bryts ner på ett par dagar.
      Så det skulle vara om de går på däcket när du precis har rollat det och sen slickar på sina tassar... Jag kan inte ge dig ett svar här, du får läsa säkerhetsdatabladen för Ogräsättika. Det hittar du på de olika tillverkarnas hemsidor.
      På Biltemas hemsida hittar du t ex deras säkerhetsdatablad för sin ättika.

      /Eira

      Radera
  10. Kan altanen bli missfärgad av behandlingen ? Har under 2 år såpat in vår och den har fått en härlig grå färg vilket jag inte vill bli av med.
    Med vänlig hälsning Ari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ari,
      våra behandlade däck är fortfarande vackert grå. Vi har lärkträ på den ena uteplatsen och tryckt norrlandsfur på den andra. Båda däcken har behandlats flera gånger med ättika.

      /Eira

      Radera
    2. Varför fortsätter du inte med såpa då? Det är mycket miljövänligt och blir lika fint resultat

      Radera
  11. Är jätte nöjd med resultatet .... tack !
    Hälsn. Ari

    SvaraRadera
  12. kan man ha det på balkongglas?

    SvaraRadera
  13. Hej,
    jag har inte testat på glas, men det borde ju fungera.
    Mitt tips är att först testa på ett annat glas, för att vara på den säkra sidan :-D

    Lycka till, Eira

    SvaraRadera
  14. då bör det kanske funka på cementtakpannor också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      det gör det alldeles säkert. Testa på en liten bit först.
      Och se till att det inte ska regna de närmaste dagarna.
      Annars sköljs ättikan ut i stuprören och ev ut i rabatter som kan fara illa.
      Men det gäller även alla andra medel som du tar på taket ;-)

      Lycka till, rengjorde precis mitt ena trädäck och nu 2 dagar efter är det helt fritt från alger :-D

      /Eira

      Radera
  15. Wow!
    Har inget trädäck att testa på men trämöblerna får sig nog en duvning nu när våren kommer!

    SvaraRadera
  16. Hej! Jag blev eld och lågor av ditt smarta tips men det verkar inte hända något när jag rollat. Hur lång tid tar det! Med vänlig hälsning, Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karin,
      det tar upp till 1 vecka innan du ser resultatet. Algerna dör direkt vid kontakt med ättikan, men sen ska väder och vind spola bort dem, och det fixar de på ca 1 vecka :-D

      Med vänlig hälsning, Eira

      Radera
  17. Jag har en fundering; Jag brukar ta såpa på trädäcket för att impregnera. Kan man ta såpa över ättikan ( efter en vecka)? Eller tror ni att man "stänger in" algerna då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      efter en vecka är algerna borta och det går fint att såpaskura ditt trädäck :-D
      Lycka till, Eira

      Radera
  18. Ska absolut testa gräsättika men bara funderar på om det påverkar vår färg på trädäcket? Vi oljade in det i aug/sep förra året så det är ganska nytt. Vad tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      har bara erfarenhet av att använda det på obehandlat trä eller tryckimpregnerat.
      Så jag kan inte svara dig. Testa på en liten hörna och låt det gå ett par veckor och se hur det påverkar. Troligtvis får du olja in däcket igen.

      Lycka till, Eira

      Radera
  19. Hej.
    Jag ska olja in vårat trädäck för första gången i år. Men ska tvätta bort algerna först. Kan man tvätta med ättika o olja in sen?
    Tack
    Berit K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Berit,
      rolla på ättika först, och vänta några dagar så att allt det gröna är borta. Sen oljar du inte det om du vill.

      Lycka till, Eira

      Radera
  20. Hej!
    Tänkte kolla i morgon och vill lasera så snart som möjligt. Om älgarna dör efter 1 dygn borde man kunna borsta och spola av i stället för att "väder och vind" får bort älgarna, vad tror du?
    Mvh Gitte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      ledsen för sent svar, har haft semester :-D

      Redan dagen efter ser man resultatet och efter ytterligare några dagar är däcket helt utan gröna alger. Så det låter som otroligt mycket mer-arbete att försöka borsta av dem dagen efter, när de ändå är helt borta på bara en-två dagar efter det ;-)

      /Eira

      Radera
  21. Måste testas! Du hade gjort det på stengångar också skrev du, natursten eller betong? Hade varit grymt om vi kunde använda det på vår uppfart men är rädd att det fräter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      jag har gjort det (gör det ca 2 ggr/år) på våra betongstenar. Det funkar fint.

      Men, testa gärna på en liten bit först på dina stenar och låt det gå någon/några veckor och titta sen om det har påverkat materialet. Då kan du lätt jämföra med de obehandlade stenarna. Så är du på den säkra sidan.

      Lycka till, Eira

      Radera
  22. Hej, spännande om detta funkar - vet ni om det också ger effekt på svartmögel? Jag har nästan mer av det än av gröna alger... Mvh Jojo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      det verkar bara funka på de gröna algerna. Jag har testat både på röda samt svarta men de sitter kvar.
      Men de gröna försvinner helt :-D

      Har du svarta alger på trädäcket? Det svarta jag får på våra trädäck är smuts från nedfall. Det skurar jag bort med såpa, ljummet vatten och en grov kvast ;-)

      Lycka till, Eira

      Radera
  23. Hej Eira.
    Jag har testat med ogräsättika med bra resultat. Jag skulle vilja olja om min altan så min fråga är om det är ok att tvätta rent med såpa efteråt? Tvättar man då bort ättikan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,,
      algerna dör direkt som de kommer i kontakt med ättikan, så det går fint att såpatvätta efter någon/några dagar :-D

      /Eira

      Radera
  24. Hej! Går det att använda ogräsättika även på altanens vita fasad för att få väck det gröna? Ska testa detta i veckan! :)
    Mvh Sofie

    SvaraRadera
  25. Hej ! Har trädäck kring och även bro över vår bad-damm med reningsdamm ( inkl växter) - läser från tidigare inlägg att ättika inte ska komma ner i vattnet eller på växter(förstås) -
    Finns ngt alternativ till ättikan ?
    Kan ättikan / såpan appliceras på annat vis?
    Tack för inspirerande blogg ! Mvh Maja

    SvaraRadera
  26. Hej!
    Behöver man göra rent altanen först med såpa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      nej, för att ta bort det gröna behöver du inte rengöra innan. Det gröna försvinner någon/några dagar efter att du lagt på ättikan.
      Är däcket däremot svart med, brukar jag först rengöra det med vatten/såpa/bikarbonat (länk finns i inlägget). Ett par dagar efter att jag rengjort med blandningen, lägger jag på ättika. Detta för att ättikan har surt ph-värde. Och alger växer inte/dör av surt ph.
      Såpan är nämligen basisk och det ääälskar algerna ;-)
      Lycka till, Eira

      Radera
  27. Hej! Tack för fantastiskt bra tips!
    Vet ni om det funkar lika bra att skura altanen med linoljesåpa?
    Min altan är helt obehandlad och jag vill helst undvika att olja den.

    Tack för en bra blog 🌼

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      jag tror inte linoljesåpa tar bort/dödar de gröna algerna... Men jag har inte testat.
      Linoljesåpa har ett väldigt basisk PH, vilket i sin tur fungerar som mat för algerna (de frodas i basisk miljö).

      Ättikan som jag använder för att snabbt och enkelt få bort/döda de gröna algerna har ett surt PH och algerna dör direkt vid kontakt och ättikan hindrar dessutom att de börjar växa snabbt igen, i alla fall över sommaren.

      Jag har aldrig oljat mina däck, eller testat Linoljesåpa för den delen. De är tryckimpregnerade trävita/trärena.
      Det ger säkert en mjuk och fin yta, men även en bra grogrund för alger och smuts, tänker jag.
      Och eftersom jag själv bor nära kusten och har problem med just algtillväxt är det det som jag bekämpar ;-)

      Stort lycka till med ditt däck,
      Eira

      Radera
  28. Hej när kan man gå på trätrallen igen efter en behandling?
    Mvh Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria, du kan gå på det direkt (med skor på). Själv släpper jag ut hunden när ättikan torkat in och däcket är torrt :-D

      Lycka till och ha en underbar sommar, Eira

      Radera
  29. Har precis provat detta på mitt däck. Funderar på om man borde behandla det efteråt , efter några veckor. Med olja eller dyl ?

    SvaraRadera