Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

onsdag 10 augusti 2016

Nu har "Greta" vår nya Robomow-klippare arbetat en månad och jag har sluppit klippa gräset


Detta inlägg är ett samarbete med Robomow.

Nu har "Greta" (vår nya Robomow) jobbat i vår trädgård i snart en månad.
Vi fick den installerad av de snabba och duktiga killarna på Bjäregruppen i Ängelholm 
(www.bjaregruppen.seoch det har vi verkligen inte ångrat.
Hon går ut och klipper lite då och då och vi behöver inte tänka så mycket på det. 
Det har varit så skönt att denna sommaren slippa tänka på att gräset ska klippas. 
Jag har även hittat några sönderklippta mördarsniglar på gräsmattan, så där har den verkligen gjort sitt jobb.

Hon kantklipper helt perfekt och följer stenkanten runt gräsmattan. Hon har kört fast ett par gånger och det är där våra kantstenar ligger mycket lägre än gräsmattan. Med åren har ju gräsmattan höjt sig.
Men efter att ha höjt upp de stenarna till rätt nivå, funkar kantklippningen perfekt.

När vädret var lite varmare och soligare hade vi barnens pool ute, och då skruvade min man snabbt ihop det här finurliga kantskyddet, så att klipparen inte skulle skada poolen. Det funkade hur bra som helst. Om man har andra saker som man är lite rädd om, t ex ett träd i gräsmattan eller liknande, kan man bygga ett liknande skydd. Då studsar bara klipparen mot det.


Det är inga större problem med att mina perenner hänger ut lite över gräsmattan. Klipparen går smidigt under dem.

Jag måste säga att jag verkligen gillar att det finns en App till min Robomow. Det gör det hela mycket enkelt att ändra klipptider och klippdagar.
Bara igår t ex, gick jag snabbt och lätt in och ändrade att den inte skulle klippa efter kl 20.00 på kvällarna (innan stod den inställd på kl 23.00). Igelkottarna är ju aktiva när det skymmer och jag vill inte riskera att skalpera en söt igelkott.
Sen kommer det mycket dagg nu på kvällarna och det är bäst att klippa gräs när det är torrt.

Vi har ibland pausat klipparen på "huvudenheten", med ett enkelt knapptryck. Detta när vi har haft en hund på besök, eller när min man har snickrat och haft en massa prylar ute på gräset. Då behöver man inte ha koll på när klipparen ska gå ut nästa gång, utan den är helt enkelt i paus-läge. Sen trycker man bara av pausläget när man vill att den ska gå tillbaks till sitt programmerade program.

Gräsklippet är så finfördelat, så det syns inte alls i gräsmattan, utan går ner som gödning. Vårt gräs är väldigt grönt och fint just nu utan att jag har ägnat gräsmattan en tanke alls under denna månaden.

– Så min erfarenhet med Robomow, efter en månads användning, är att man den första tiden efter installationen har koll på var den ev. kör fast, och rättar till problemet.
För oss innebar det att höja lite kantsten, samt att så lite nya gräsfrön där gräset mest bestod av jord (hjulen slirade mot den bara jorden). När vi väl hade åtgärdat dessa sakerna, funkade klipparen klockrent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar