Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

tisdag 10 september 2013

Nej, safta och sylta är inget för mig...

Just nu är jag rik. Rik på skörd! Det här är dagens skörd i tomatlandet (jo de växer på friland i en stor odlingslåda i köksträdgården). De pluttefjuttiga tomaterna är Vinbärstomater. Helt underbara är de. Det var Annika Christensen som tidigt i våras stack en fröpåse i min hand och sa: Prova att odla dessa, de är suveränt goda.
Och, hon har rätt. Hela familjen och barnens vänner frossar i tomater.
Fatet står på köksön och det är bara att äta.
Jag odlar mycket, men safta och sylta... Det är ju sådant mormor gör. Inte jag.
Men... Några små burkar Blåbärssylt med whisky kan man ju göra av blåbären...
... Och av alla gröna tomater kan man ju göra Gröna tomater-sylt med citron i... Det är ju så gott till ost och kex... Engagerar barnen i att skapa etiketter.
... Och av alla Squash kan man ju göra "amerikansk" Zucchini Relish. Den är försvinnande god till allt grillat... Och då får man ju användning för all lök som nu är klar...

Och hallonen är plockade och ska bli till sylt.
Men jag saftar och syltar verkligen inte... ;-)
Har du köksträdgård rekommenderar jag verkligen Lena Israelssons bok "Gourmetträdgården". Bra tips, bra recept! Testade Zucchini-plättarna och de var supergoda!

Och ja... Jag får kanske ta och "erkänna mig" till den saftande och syltande skaran...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar