Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

tisdag 26 juli 2011

Uppstammad formklippt Avenbok
























Avenbok är en vanlig häckväxt i Skåne. Den passar utmärkt att formklippa. Här har en gren från en Avenbokhäck
tvingats uppåt och stammats upp och sen klippts till en bollform.
Det är alltså inte grundstammen som använts utan en vanlig "gren" som fanns mitt i häcken.

Man får vara försiktig när man klipper häckens ovansida så att man inte skadar stammen på det lilla trädet. Bollen behöver tuktas en 3-4 gånger/säsong för att behålla sin runda form, men det är gjort på 5 minuter.

2 kommentarer:

  1. Hej. Hur gör man för att formklippa så här?. När börjar man. Skall sätta en avenbok häck snart. Rensar man stammen direkt? Tänker mig kanske runt 80 cm höga plantor som skall planteras. Kan du förklara hur man gör för jag tycker det ser väldigt trevligt ut när ni gjort så med dessa träden.
    //Patrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Lite snabbt:
      - Mina träd är en del i häcken, dvs. de är inte avskalade längs stammen inne i häcken.
      Så dessa har vuxit upp med häcken och sidoklippts med den.
      - När jag började toppa häcken, toppade jag inte de plantor som skulle bli träd, utan stöttade dem med en hög pinne för att göra skotten raka.
      - När de toppskotten var tillräckligt höga, kapade jag toppen (detta gör man under JAS)
      - När topparna börjat grena sig och de grenarna vuxit en bit, kapade jag dem lite längre ut, så att de skulle grena sig igen (klipp alltid efter ett lövpar).
      När topparna hade löv och börjat grena sig, tog jag bort de sidogrenar som var på den synliga delen av stammen, men alltså inte där plantan var en del av häcken. Där fick de vara kvar så att häcken inte blev kal just där.

      Vill du veta mer om just Avenbok, läs inlägget "Så sköter du om Avenbokshäcken!"

      Lycka till, Eira

      Radera